Tüketiciye müjde!
Abonelik hizmet sözleşmelerinde yeni dönem...
Abonelik hizmet sözleşmelerinde yeni dönem...
Gümrük ve Ticaret Bakanlığının, bugün itibarıyla yürürlüğe
giren "Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliği", tüketiciler
açısından zaruri ihtiyaç haline gelen birçok mal veya hizmete ilişkin
abonelik sözleşmelerinde tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunmasını
amaçlıyor.
Tüketicinin tam bilgilendirilmesini esas alan ve tüketicinin
hakkını gözeten uygulamaları içine alan yönetmeliğe göre, satıcı veya
sağlayıcı, sunulan mal veya hizmete ilişkin tüketici ile bir abonelik
sözleşmesi kurmak zorunda olacak ve abonelik sözleşmelerinin örneği
tüketiciye verilecek.
Tüketicilerin haklarının, aldıkları mal veya hizmetin
bedellerinin, tüketicilerin katlanacağı maliyetlerin neler olduğu, satıcı
ve sağlayıcının sorumlulukları, tüketicinin oluşan zararlarının nasıl ve
ne kadar sürede tazmin edileceği ayrıntılı olarak bu sözleşmelerde yer
alacak.
Yeni düzenleme ile ön ödemeli hizmetler hariç olmak üzere
hizmete ilişkin ücretlendirme işlemi hizmetin tüketiciye fiilen
sunulmasıyla başlatılabilecek. Bu şekilde tüketiciye sunulmamış hiçbir
hizmetin bedeli talep edilemeyecek.
Tüketicinin onayı olmadan sözleşme uzatımı yok
Satıcı veya sağlayıcı tarafından uygulanacak faturalandırma
dönemleri sözleşmede aksi kararlaştırılmadıkça 1 ay olacak. Faturanın
zamanında ödenmemesi durumunda uygulanacak gecikme zammı oranına da 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun'un ilgili maddesine
göre belirlenen zam oranını aşmamak kaydıyla üst sınır getirilecek.
Tüketicinin onayı alınmadan abonelik sözleşmesi
uzatılamayacak. Belirli süreli abonelik sözleşmelerine, sözleşmenin
belirlenen süre kadar uzayacağına ilişkin hükümler konulamayacak. Ancak
abonelik sözleşmesinin kurulmasından sonra sözleşmenin sona ereceği
tarihe kadar tüketicinin talepte bulunması veya onay vermesi halinde
abonelik sözleşmesi uzatılabilecek. Sözleşme süresi sonunda tüketiciden
açık bir talep veya onay almadığı halde mal veya hizmet sunmaya devam
eden satıcı veya sağlayıcı, sunulan bu mal veya hizmet için hiçbir bedel
talep edemeyecek.
Sözleşmeler anlaşılabilir dilde, açık ve okunabilir
olacak
Abonelik sözleşmeleri en az 12 punto büyüklüğünde,
anlaşılabilir dilde, açık, sade ve okunabilir şekilde düzenlenecek.
Sözleşmedeki eksiklik, sözleşmeyi düzenleyen tarafından
tüketiciden ilave bir ödemede bulunmasını istemeksizin derhal
giderilecek. Aksi takdirde, tüketici herhangi bir ödemede bulunmaksızın
sözleşmeyi feshedebilecek.
Taahhüt süresince sözleşme ve taahhütname koşullarında
tüketici aleyhine değişiklik yapılamayacak. Ayrıca taahhüdün geçerlilik
süresi ile taahhüt konusu mal veya hizmetin nitelikleri, tüm vergiler
dahil toplam fiyatı, indirim yapılan tarifenin taahhüt verilmeden önceki
fiyatı, aylık yapılan indirim miktarı, taahhüdün süresinden önce
sonlandırılması durumunda tüketicinin elde ettiği faydalara ilişkin geri ödeyeceği
bedelin hesaplanma yöntemi gibi bilgiler taahhütnamelerde zorunlu olarak
yer alacak. İmzalanan taahhütnamenin bir örneğinin tüketiciye verilmesi
de zorunlu olacak. Bu şekilde tüketici taahhütnameye ilişkin her
ayrıntıyı bilecek.
Süresinden önce aboneliğin feshedilmesi
Yeni düzenleme ile taahhütlü aboneliğini süresinden önce
fesheden tüketicilerden talep edilecek bedel, tüketicinin taahhüdüne son
verdiği tarihe kadar tüketiciye sağlanan indirim, cihaz veya diğer
faydaların bedellerinin tahsil edilmemiş kısmının toplamı ile sınırlı
olacak. Tüketicinin yerleşim yerinin değişmesi ve taahhüt konusu hizmetin
tüketiciye yeni yerleşim yerinde aynı nitelikte sunulmasının fiilen
imkansız olması durumunda, tüketici, herhangi bir bedel ödemeksizin
taahhütlü aboneliğini feshedebilecek.
Hizmet sağlayıcı, taahhüt kapsamında verilen malın ayıbından
sorumlu tutulacak.
Bir yıl içinde ödeme tutarına itiraz edilebilecek
Düzenleme ile tüketiciler abonelik süresince ödeme
bildiriminin ayrıntılarına ücret ödemeksizin erişebilecek. Ödeme
bildiriminin tüketiciye son ödeme tarihinden en az 7 gün önce
gönderilecek, ödeme bildiriminin gönderilmesine ilişkin masraflar ise tüketiciden
talep edilemeyecek.
Tüketiciler ödeme bildiriminde yer alan tutarın hatalı
olduğu gerekçesiyle bildirimin düzenlendiği tarihten itibaren bir yıl
içerisinde ödeme bildirimine itiraz edebilecek.
Tüketici istediği zaman sözleşmeyi feshedebilecek
Öte yandan, tüketiciler istediği zaman abonelik sözleşmesini
feshetme hakkına sahip olacak. Aboneliğe son verme isteği süresi içinde
yerine getirilmezse, abonelikten faydalanılmış olsa dahi tüketiciden
herhangi bir bedel talep edilemeyecek ve sözleşmenin feshi, sözleşmenin
kurulmasından daha ağır şartlara bağlanamayacak.
Abonelik sözleşmesini fesheden tüketicilere yapılacak bedel
iadesi, fesih bildiriminin hüküm ifade etmesinden itibaren 15 gün içinde
gerçekleştirilecek. Hizmet bedelini sonradan ödeyen tüketicilere fesih
bildiriminin hüküm ifade etmesinden itibaren 10 gün içinde son bir fatura
gönderilerek borçları konusunda bilgilenmeleri sağlanacak. (AA |
24 Nisan 2015 Cuma - 19:46)