Tekstil
Araştırmaları Derneği sonbahar etkinliklerine İPEK’le başladı.
Dernek Başkanı
Ekrem Hayri Peker, derneğin faaliyetleri ve önümüzdeki, dönem yapacağı
çalışmalar hakkında katılımcılara bilgi verdi.
Daha sonra yaklaşık yüz yıldır
ipekçilikle uğraşan Ünal ailesinin 3.kuşaktan temsilcisi, Bursa İpekçiliğini
Geliştirme Derneği başkanı Mehmet Ünal, katılımcılara ipeği anlattı. Seyyar
kazan ve gerekli aparatlarla Nilüfer Dernekler Yerleşkesi’nin üzerinde yer alan
Kapalı Pazar yerinde gelen Mehmet Bey, tesisatı kurarak konuyu anlatmaya
başladı.
Kaynayan
kazandan 50 yıllık kamçıbaşlarıyla sıcak suda çözülen iplikçileri toplayarak,
çıkrığa sarmaya başladı. Uludağ Üniversite’sinden gelen öğrenciler de iplik
çekerek pratik yaptılar.
Mehmet Bey
ülkemizde ve dünyadaki ipekçilik konusundaki gelişmeleri anlattı. İpeğin yapay
doku elde edilmesinde kullanıldığını, uzay mekiğinin kablolarının ipekle
sarıldığını anlattı.
İpekten
iplik elde edilmesinde bölgelerdeki topraktaki mineral yapısının çok önemli
olduğuna değinen Mehmet Ünal, Bursa’da yetişen dutların farklı olduğu için
bundan beslenen böceklerin ürettiği kozaları olumlu etkilediğini, Bursa
toprağına benzeyen tek yerin Özbekistan’daki Fergana Vadisi olduğunu söyledi.
İpek
ipliklerin boyanmasını anlatan Ünal, katılımcıların soru ve cevaplarıyla
sunumunu sonlandırdı.
Daha sonra
yerleşkenin konferans salonuna geçildi ve etkinliğe İstanbul’dan katılan
Akademisyen tasarımcı İpek Tohumcu, katılımcılara ipekçi bir aileden geldiğini,
Kafkasya’dan gelen büyük dedesi Osmanzade Akif Bey’in Amasya’ya yerleştiğini, burada
Almanların kurduğu filatür tesisinde çalıştığını anlattı. Büyük dedesinin bu
fabrikayı Almanlardan satın alıp, işlettiğini ve ipekçiliğin gelişmesi için
çaba harcadığını, tohum ıslahı üzerinde yaptığı çalışmalardan ötürü dönemin
padişahı olan Sultan Abdülhamit’ten altın bir nişan aldığını anlattı. Soyadı
kanunu çıkınca aile ipek böceği tohumu yetiştirdiği için Tohumcu soyadını
aldığını söyledi. Tasarımın önemini ve bu konudaki deneyim aktardı. Tohumcu;
“Hangi pazara hitap edeceksiniz o pazardaki yaş gruplarının isteklerini
öğrenmek zorundasınız. Ülkelerin bölgelere göre farklılıklarına dikkat
etmelisiniz. Tüketiciniz alışkanlıklarına, özlemlerine cevap verecek tasarımlar
sunmalısınız. Tasarımcı desen veya giysi çizmek değildir. Tasarımcı baştan sona
ürününü takip etmelidir. Ürünün son haline kadar onun ellerinden geçmelidir ve
en sonunda tasarladığı ürün ortaya çıkmalıdır. İpek Tohumcu, Çin’in giysi
sektöründe tasarım ihraç ettiğini anlatan Tohumcu katılımcılardan gelen
soruları cevaplayarak sunumunu bitirdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder